Uitkomst onderzoek over BVL: positieve waardering
De provincie heeft onderzoek laten doen: hoe waarderen scholen en gemeenten de provinciale verkeerseducatieprogramma’s, zoals het BVL? Conclusie: scholen, gemeenten en projectteams waarderen de programma’s overwegend positief. De aanbeveling van het onderzoeksbureau is dan ook om de huidige structuur en aanpak van de verkeerseducatie te behouden.
Reden voor het onderzoek is dat de BVVP-partners (Rijkswaterstaat, provincie, gemeenten, Openbaar Ministerie en politie) bezig zijn om de gedragsaanpak te professionaliseren. Verkeerseducatie op scholen is een onderdeel van die aanpak. Een gedragsteam gaat aan de slag met de doorontwikkeling van de verkeerseducatie-inzet.
Enquête en gesprekken
Dat vraagt om een goed beeld van hoe scholen, gemeenten en projectteams verkeerseducatie ervaren. Adviesbureau Haskoning heeft daarnaar afgelopen zomer een enquête-onderzoek uitgevoerd. Waarbij aandacht was voor de inhoud én de werkwijze van het BVL. Daarnaast zijn er gesprekken geweest met de BVL-coördinator en een BVL-auditor.
Conclusie en bijzonderheden
De conclusie: scholen, gemeenten en projectteams waarderen het BVL overwegend positief. De partners zijn over het algemeen positief over de aanpak, samenwerking, ondersteuning en communicatie. Hieronder enkele bijzonderheden.
- De scholen erkennen het belang van verkeerseducatie. Ze geven wel aan dat in de praktijk de uitvoering soms bemoeilijkt wordt door tijdgebrek, organisatorische uitdagingen en andere prioriteiten.
- De meeste scholen zijn positief over de organisatie, structuur en begeleiding rondom BVL. Als verbeteringen voor BVL noemen ze een eenvoudiger Labelsysteem en minder administratieve lasten.
- De gemeenten vinden het belangrijk dat scholen inzetten op verkeerseducatie en waarderen de financiële bijdrage hiervoor. Het aanvraagproces voor subsidie ervaren sommige gemeenten als complex.
- De BVL-coördinator en BVL-auditors pleiten voor structurele inbedding van verkeerseducatie in een doorlopende leerlijn, een eenvoudig(er) Labelsysteem en meer samenwerking met ouders.
Aanbevelingen algemeen
De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor de provincie zoals verwacht. Algemene aanbevelingen zijn:
- Behoud de huidige structuur en aanpak. Er is een stevige basis gelegd en een uitgebreid netwerk opgebouwd. Laat dit bij doorontwikkeling niet verloren gaan.
- Veranker de programma’s in beleid door met de BVVP-partners beleidsdoelen en overkoepelende gedragsdoelen op te stellen. Op die manier kan gericht (bij)gestuurd worden op de verkeerseducatie-inzet, en wordt de basis gelegd voor evaluatie van de programma’s.
- Ontwikkel op basis van de doelen indicatoren en onderzoek passende evaluatiemethoden. Dit kan zowel op programma- als op individueel projectniveau. Dergelijke evaluaties zijn inhoudelijk uitdagend en tijdrovend, dus wees realistisch. Trek waar mogelijk samen op met provincies, regio’s en aanbieders. Belast scholen zo min mogelijk.
- Blijf doelgroepen en stakeholders betrekken bij doorontwikkeling van de programma’s.
- Stimuleer waar mogelijk ouderbetrokkenheid in de overkoepelende aanpak en individuele projecten.
Specifieke aanbevelingen voor BVL
- Onderzoek herziening van het Labelsysteem; overweeg overstap naar één Label.
- Vereenvoudig waar mogelijk het DAP en communiceer duidelijk over de beschikbare ondersteuning. Zorg er daarbij voor dat het DAP zijn functie behoudt om de kwaliteit van verkeerseducatie inzichtelijk te maken en als basis te dienen voor subsidiebepaling.
- Ga in gesprek met gemeenten over hun rol bij BVL en haal verdiepende informatie op. Wat zijn de gevolgen van de huidige manier van samenwerken? Kan de samenwerking verbeterd worden en welke (aanvullende) wensen hebben gemeenten?
Onderzoek naar TT en TT-projects
Het onderzoek is ook gedaan naar TotallyTraffic (TT = verkeereducatieprogramma voor het middelbaar onderwijs) en TT-projects (verkeerseducatie voor het mbo). Ook over die programma’s zijn de partners overwegend positief.